Rotorua: rodelen en thermisch mineralen bad - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu Rotorua: rodelen en thermisch mineralen bad - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu

Rotorua: rodelen en thermisch mineralen bad

Door: Alies

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Alies

18 November 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Zondag 18 november 2012
Vanochtend vroeg opgestaan om klaar te staan voor het vertrek naar White Island. Het regende en waaide erg hard maar tijdens het opstaan werd het droger en kwam er blauwe lucht tevoorschijn. We hadden dus goede hoop maar helaas. Netjes om 8 uur op de afgesproken tijd werden we gebeld en er was teveel wind om naar het eiland te varen. We staan nu op de lijst voor morgen, onze uitwijkdag.
Plan B werd in werking gezet. We reden door het centrum van Rotorua om te kijken hoe het er aan de andere kant van de stad uitzag. Bij het meer kwamen we een soort markt tegen, kraampjes met allerlei spulletjes. Eigenlijk een soort van braderie met in een aangrenzend gebouwtje een rommelmarkt. Die zijn we even over geweest maar niets gekocht. Daarna verder gereden op zoek naar de Gondola en Luge Rides ergens boven op een berg. Via de kaart de route gezocht en uiteindelijk in de stromende regen boven op een berg de Mount Ngongotaha beland maar geen gondels te zien. In het restaurant boven op de berg dan maar een kopje koffie met warme muffin gegeten. We wilden aan het raam zitten maar de onvriendelijke ober vertelde ons dat die plaatsen toch echt alleen voor mensen waren die gingen lunchen… (terwijl het pas 11:00 was en we waren de enige….) Vanaf ons plekje kon je Rotorua van bovenaf ook nog goed zien en vanaf daar zagen we dan eindelijk toch de Gondola! Was de klim naar deze plek toch niets voor niets geweest! Meneer heeft trouwens geen fooi van ons gekregen. Een ander stel dat na ons kwam onderging hetzelfde lot: geen plek aan het raam want geen lunch!
Via de grote weg (daar staan wel grote borden naar de Gondola) onze attractie gevonden en een kaartje gekocht voor het ritje met de gondel naar boven en 5 Luges Rides. Een Luge Ride is een verharde weg naar beneden waar je op een soort motorloze kart door middel van de zwaartekracht naar beneden kan rodelen. Je hebt een stuur en een rem (=stuurtje naar je toe trekken), verder eigenlijk niets. Er zijn 3 banen: de makkelijke, scenic route, de intermediate en de heftige baan voor de advanced, de gevorderden. Eenmaal boven met de gondel hebben we een helmpje uitgezocht en zijn we begonnen met de makkelijke baan. Deze was vrij lang, lekker bochtig en voerde ons langs een paar dinosaurussen en door een mooi bos. Aan het einde van de baan mocht het karretje onderaan de stoeltjeslift hangen en wij erin. Onze handen trilden nog een beetje na van al dat getrek en gesjor aan dat stuurtje en het gehobbel over de betonplaten (het karretje had uiteraard geen vering). Daarna nog een keer dit baantje tot het weer begon te regenen. Bovenin was ook een souvernirsshop en Nieuw Zeelands enigste Jelly Bean shop! Meer dan 100 smaken Jelly Belly’s en mooie schilderijen gemaakt van Jelly Beans zoals de Mona Lisa en Harry Potter. Na de bui hebben we buiten in de zon even geluncht. Martijn leek wel een oud mannetje want zijn handjes trilden nog steeds van de heftige Luge Ride! We besloten toch nog een keer te gaan en dit keer de intermediate. Die was nog leuker en ging RETEsnel!  Daarna nog een keer en tot slot ons vijfde en laatste rondje de gevorderden baan. Die ging nog sneller en ook lekker schuin in de bochten! Echt gaaf!
Halverwege de middag in het stadje nog wat kadootjes gekocht en een boodschap gedaan bij de Pac ’n Save. Aan het eind van de middag hebben we onszelf weer verwend met een bezoekje aan de Polynesian Spa, baden met een temperatuur tussen de 39 en 42 graden EN uitzicht op Lake Rotorua. Deze baden zijn gevuld met het thermale water, dus lekker stinkend naar zwavel maar zonder chloor. Dit schijnt een helende werking te hebben op geest en lichaam. We zijn benieuwd want je wilt niet weten wat er zoal indreef…(in ieder geval ook een buslading Chinezen of soortgelijke Aziaten).
Na het gebadder en een uitgebreide douche hebben we nabij het Top 10 park een Chinees buffetje gedaan. Heerlijk veel om uit te kiezen, heerlijke toetjes en uiteraard toch weer teveel gegeten. Ondertussen weer gebeld door de White Island mevrouw die vertelde dat de schipper van de boot toch weer de nacht wil afwachten. Morgenochtend ons ritueel van vanochtend dus op herhaling en duimen dat de wind gaat liggen en de excursie wel doorgaat!

• 18 November 2012 - 14:04

Tineke:

We genieten enorm mee met jullie belevenissen. Wat een wereld.

• 19 November 2012 - 09:15

Remco:

Schitterend om allemaal te lezen, en dat allemaal in één vakantie. Wanneer gaat de tocht naar huis weer beginnen? PS. jullie vissen maken het nog steeds goed. :-))

Groetjes,
    Remco