White Island - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu White Island - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu

White Island

Door: Alies

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Alies

19 November 2012 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Maandag 19 november 2012
Net als gisteren weer netjes vroeg opgestaan en om 8 uur het verlossende telefoontje! It gjit oan!!! De excursie naar het vulkaaneiland White Island bedoelen we dan! Meteen na het telefoontje weggescheurd want we moesten om 9.15 uur in Whakatane zijn (en de route kostte volgens Google 3 minuten minder maar we moesten nog even pinnen). Ondanks een stoplicht vanwege een ingestorte wand die op 1 weghelft lag en een gekantelde auto langs de weg ging de reis voorspoedig. Een bank gevonden met pinautomaat in Whakatane en parking voor de deur bij Pee Jay, de touroperator. We konden instappen in een snel uitziend geel bootje, de puntje puntje Cat genaamd. Er zaten al heel wat mensen waaronder een paar Fransen, Engelsen, Nederlanders, Denen en waarschijnlijk een paar Belgen. Naast ons zat een Oostenrijks meisje Jaqueline (bleek later nadat ik maar eens een praatje was gaan maken). Haar contract op haar werk was afgelopen en nu was ze 2 maanden op reis met een bus, de Intercity. Ze was verder niet heel spraakzaam maar vond het wel gezellig. Ook 2 Nederlanders die 5 weken reisden met een camper. Zij wilde elke dag douchen, hij vond 1x per week op een camping staan wel genoeg en zij sliep inmiddels op een luchtbedje want het bed in de camper was niet zo lekker. Maar ze hadden het naar de zin!
Uiteindelijk pas na half 10 vertrokken omdat we op andere mensen moesten wachten… Skipper Paul, reisleidster Emily en nog een gids Jamie namen ons mee naar White Island, ruim een uur varen over 48 kilometer. Wij zaten op de Cat omdat de grote boot al eerder was vetrokken. De wind op de grote oceaan viel mee en we hadden weer een gelukje. Er waren Orca’s gespot vlakbij de kust en toevallig kwamen ook wij net langs. Drie zwart-witte Orca’s, ook wel Zwaardwalvissen genoemd, die meerdere malen een half maantje boven water kwamen en weer naar beneden doken. Echt prachtig om te zien! Tijdens het foto’s maken zijn toeristen ineens niet meer zo aardig, als de Orca’s bovenkwamen begon men te dringen om vooraan te staan, ook niet zo gek dat het niet past met 20 man op het voordek. Na een kwartiertje kijken voeren we weer verder en zagen we White Island steeds dichterbij komen. De actiefste vulkaan van Nieuw Zeeland en er kwam heel wat rook uit! De rotswanden hadden allerlei mooie kleuren en er groeide zelfs een bos! Dit eiland is ook weer ontdekt door kapitein James Cook. We gingen voor de kust liggen en met een rubberbootje werden we naar de kant gebracht waar we over een heel oud ijzeren steigertje over de rotsen het vaste vulkaanland bereikten. De eerste groep zagen we in de verte wandelen. We kregen allemaal een gele helm en een gasmasker.
De wandeling over het eiland duurde anderhalf uur en op ca. 10 plekken vertelde onze gids Emily wat over de historie en waar we precies naar keken. Enorme rokende fumerolen,(stoomgaten) veel zwaveldampen overal en zo liepen we langzaam naar de kraterrand. Het gasmasker was echt wel nodig want plaatselijk waren ze te heftig om nog normaal te kunnen ademen. Het irriteerde de luchtwegen en overal ineens hoestende mensen op zoek naar hun maskertje. In de krater zelf rookte het enorm en we voelden ons erg nietig tussen deze grote en warme krachten van moeder natuur. In augustus was er nog flinke activiteit geweest waarbij de rotsblokken ed. zo’n 150 meter de lucht in vlogen. In het gebied ook veel kleine kraters waarbij je de gelaagdheid heel goed kon zien: elke uitbarsting zorgt voor een nieuw laagje bovenop de oude. We meerdere stroompjes melkwit water die elk een andere temperatuur hadden. We mochten even voelen en zelfs even proeven. Heel erg ijzerrijk water. Uiteindelijk kwamen we bij de resten van de oude zwavelfabriek die men in de jaren 20 gebouwd had om zwavel te winnen. Door een eruptie zijn er 10 man omgekomen en is de fabriek nooit weer tot leven gewekt. De restanten bestonden uit houten balken, betonconstructies en ijzeren onderdelen zoals trommels, radarwerken en gereedschap. Het ijzer was enorm aan het corroderen, dat gaat daar in de zurige condities veel sneller. Ook de kleding, schoenen en rugzakken van de gidsen die er regelmatig komen schijnen hard te verkleuren en snel te verslijten. Wij hoefden ons geen zorgen te maken. Daarna weer terug op de boot en daar kregen we allemaal een lunch, heel lekker! Ook nog langs enkele koloniën van Jan van Genten maar de zeehonden waren vandaag niet thuis.
Na ons heftige avontuur (de kers op de taart en zoals een mevrouwtje zei “the icing on the cake”) bezochten we het standje Whakatane nog even. Zonder echt op zoek te zijn kwamen we voor onszelf het perfecte kadootje tegen: een prachtig houtsnijwerkje van Nieuw Zeelands rimu-hout in de vorm van Nieuw Zeeland als land. Helemaal tevreden zijn we weer teruggereden waarna we nog maar een keer makkelijk hebben gegeten vlakbij ons huisje.
Thuis nog even inpakken want morgen vliegen we alweer! En nog even de laatste ananas opeten want die mag niet mee naar huis….

• 19 November 2012 - 12:39

Huib:

Zouden jullie niet wat langer in NZ kunnen blijven. Het is hier koud en nat!
    Een goede vlucht toegewenst.

• 19 November 2012 - 14:14

Ferdie En Trijntje Klok:

Dag Martijn en Alies,
    Al kennen jullie ons niet en wij jullie niet, toch hebben wij heerlijk meegenoten van jullie belevenissen. Veel voor ons in naam bekende plaatsen kwamen voorbij. In januari 2013 hopen wij op huwelijksreis te gaan. Niet net getrouwd maar dan al 25 jaar. We gaan 5 weken rondtrekken met een camper. We starten in Christchurch, zuidwaarts via Bluff en weer omhoog via Milford, Glentanner, motueka, picton, Wellington, Napier, Rotorua en als laatste Auckland. We hopen het ook zeer naar onze zin te hebben. Goede reis terug! Hartelijke groet, Ferdie en Trijntje Klok

• 19 November 2012 - 15:33

KeesJan:

Hallo M&A hier ben ik weer. De laatste twee verslagen lees ik als een avonturenboek met jullie in de hoofdrol.!
    Wat een belevenissen, bija teveel om te bevatten volgens mij. Het zal binnenkort wel afkicken worden in dit kleine kikkerlandje -:).
    Ik hoop dat jullie een voorspoedige en veilige terugreis hebben, maar dat zal met deze twee avonturies wel lukken.
    Rest mij nog - Oant Sjen ................... Groetenis vanût Dokkum KJC