Otago Peninsula Dunedin: kasteel en penguins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu Otago Peninsula Dunedin: kasteel en penguins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu

Otago Peninsula Dunedin: kasteel en penguins

Door: Alies

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Alies

03 November 2012 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Zaterdag 3 november 2012
We werden heerlijk wakker met een zonnetje vanochtend maar buiten was het een stuk frisser dan gisteren. Het zou maximaal 10 graden worden. Na het ontbijt naar het Otago Peninsula/schiereiland gereden en als eerste naar het Larnach Castle. Het enige kasteel van Nieuw Zeeland en eind 1800 gebouwd door een zakenman William Larnach voor zijn vrouw Eliza. Het kasteel, in Schotse stijl van natuurstenen opgebouwd, staat bovenop de heuvel. Vanaf daar hadden we geweldige uitzichten over het schiereiland en het water. Eerst de tuinen bezichtigd met uiteraard veel rodondenderons, mooie bloemende bloemen en planten en zelfs een Kauriboom (hebben we er toch nog eentje gezien!). Eventjes begon het te hagelen maar daarna weer een zonnetje. Daarna het kasteel van binnen bekeken met aansluitend koffie met wat lekkers erbij. Om 15.15 uur stonden we gepland voor een tour bij Penguin Place. Dus een stukje verder rijden naar de noordpunt van de Peninsula. Inmiddels kwamen er steeds meer heftige buitjes over. We zagen net een bus met Chinezen wegrijden en wij hadden het geluk om samen de tour te doen met gids Stephanie, een aardige jonge dame van onze leeftijd. Met een oude bus werden we vervoerd over de heuvel naar de oostkant van de peninsula. Het zijn allemaal private terreinen en het strand aan de oostzijde ook. Daar is een heel reservaat wat wordt beheerd om de geeloog penguins, die met uitsterven bedreigd zijn, meer ruimte te bieden om te overleven. Deze penguins hebben bijvoorbeeld in dit gebied bomen en struiken nodig om ze te beschermen tegen de zon. Nieuw Zeeland bestond vroeger uit wel 80% bos maar nu nog maar 20%. Hier plant men weer bomen aan om de penguins zo beschutting te geven. Ook veel nestjes met veel privé (deze penguins zijn niet zo sociaal en willen hun eigen stekkie). Na aankomst wandelden we verder richting het reservaat. Ondertussen zagen we van bovenaf in de verte een penguin de zee in waggelen. Heel bijzonder want ze komen meestal aan het eind van de dag terug om te kijken bij hun nest. Na wat verder naar beneden te zijn gewandeld, zagen we plotseling weer een andere pinguïn de berg op hobbelen! Na in een trench (soort greppel) te zijn gekropen, konden we deze penguin van dichterbij bekijken. Hij was uitgebreid zijn vettige laagje op zijn veertjes aan het bijwerken. Heel mooi om te zien. Gids Stephanie kreeg via een andere gids door dat er nog 2 penguins aan het lopen waren dus wij gingen weer verder. Toen we in de buurt waren hoorden we ze uitgebreid kwetteren, ook heel speciaal volgens de gids, wat niet heel vaak gebeurde. Twee penguins met gespreide vleugels waren bezig waarna ze verder hobbelden met af en toe een heel grappig sprongetje ergens overheen. Ze verdwenen uit het zicht. Daarna nog door wat greppels en meerdere broedende penguins gezien en daarna weer terug naar de bus en receptie. Volgens de gids was het allemaal wel heel speciaal dat we zoveel in 1 bezoekje gezien hadden dus we hadden heel veel geluk!
Het was inmiddels ca. 17 uur en we zijn nog even naar de meest noordelijke punt gereden, nabij het Albatros visitor centre, Cape Taiaroa. Vanaf de parkeerplaats een stukje (in de regen) gewandeld en ontzettend veel broedende meeuwen gezien. Later ook enkele Koningsalbatrossen zien vliegen, enorm groot! Het weer was wisselend met een bui en dan weer een zonnetje.
Op weg terug naar Dunedin nog even een weg door de heuvels gereden en daar opnieuw een hagelbui. De temperatuur was inmiddels gedaald naar 3 graden! (en dat in tegenstelling tot de 24 graden die we gisteren hadden!!!). Even gegeten en bij de Pack ’n Save wat boodschappen gedaan en precies voor donker weer terug in ons Top 10 park. Toen was het weer tijd voor een reisverslagje 

• 03 November 2012 - 13:09

KeesJan:

Weer intressante verslagen, was even een achter maar ben nu weer bij, en mooie foto's - zijn perfect ook op dit formaat geen verschil te zien.