Rotorua en Wai-O-Tapu - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu Rotorua en Wai-O-Tapu - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Martijn en Alies - WaarBenJij.nu

Rotorua en Wai-O-Tapu

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Alies

17 November 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Zaterdag 17 november 2012
Vanochtend lekker rustig aan gedaan en uitgebreid ontbeten in ons grote huisje. In de struikjes naast ons huisje zat een Myna, een mooi bontgekleurd vogeltje dat net als ons zat te genieten van de rust. Twee tellen later vloog er een vliegtuig vlak over ons dak die ging landen op het vliegveld (dat op een steenworp afstand blijkt te liggen…) De frequentie viel gelukkig mee want Rotorua Airport is niet zo groot.
Vandaag was het maar heel af en toe droog afgewisseld met motregen en buien. Het leek er drie en een halve week op van niet, maar helaas voor ons het kan toch vies weer zijn in Nieuw Zeeland. Eind van de ochtend werd het ietsje droger en zijn we naar Wai-O-Tapu gegaan. Wederom een geothermisch park dat zeer de moeite waard was. In het park was een mooie wandelroute uitgezet en wij hebben de langste variant gelopen. Het geothermische gebied daar bestaat uit modderpoelen, geysers en warmwaterbronnen met de mooiste kleuren. We liepen weer over vlonders en bruggetjes. O.a. over het schilderspalet, een warmwatermeer van 74 graden Celsius met meerdere kleuren water/gesteenten. Onderweg op veel plaatsen de gele zwavel gezien en geroken uiteraard. We hebben de volgende highlights bekeken: de opaal poel (lichtgroen meer), de duivelse inktpotten (kokende modder met ruwe olie), de sluierwaterval, de oesterpoel, (blauwgroen meertje in de vorm van een oester), de Champagne poel (champagne kleurig water in het midden en aan de randen oranje, geel, groen) en als laatste het bad van de duivel (een met fel geelgroen gekleurd water gevulde krater). Van onze lunch genoten onder een afdakje met geweldig uitzicht op een stomend meer. In de stroompjes scharrelden er een paar Pied Stilts (steltkluten) rond, die kennelijk toch iets eetbaars uit het warme water konden halen. Na ons bezoekje nog even in het bezoekerscentrum rondgekeken.
Net buiten het park lagen de kokende modderpoelen die we gratis konden bekijken. Heel indrukwekkend allemaal!
Daarna naar het centrumpje van Rotorua gereden. Het was er zeer stilletjes en verlaten en het regende steeds harder. Opvallend veel winkelpanden stonden leeg. We hebben de winkeltjes die er waren even bekeken. Blijft leuk al die “foute” winkeltjes. Bij de Amazing Thai Restaurant even wat gegeten (daar zaten tenminste mensen binnen en we weten inmiddels het verschil tussen milde gerechten en hete curry! ) Op de terugweg voor (hopelijk) de laatste keer getankt. Aangezien we de auto met lege tank mogen inleveren is het vanaf nu opletten en rekenen geblazen (want we blijven toch Nederlanders).
Nu weer terug in ons grote huisje met de kachel aan. Morgen als het weer het toelaat gaan we naar het vulkaaneiland White Island, ca. 50 km van de kustplaats Whakatane af. Men wacht nu het weer van vannacht even af en morgenvroeg om 8 uur horen we of we in de auto kunnen springen! Als het niet doorgaat dan mogelijk maandag en hebben we al een plan B voor morgen. We zijn benieuwd!

• 17 November 2012 - 13:09

Keesjan:

Wat weer een prachtige foto's, jammer dat het weer een beetje tegenviel maar ja je kunt niet altijd geluk hebben
    -:).
    Op Google is het toch nog wel een redelijk vliegveld hoor, er zijn overal vliegvelden daar maar ja wat wil je ook met die afstanden.

Groeten KC tot de volgende

• 17 November 2012 - 18:01

Huib:

Wat jammer dat jullie al weer op de terugtocht zijn, want we genieten van jullie reisverslag met foto's. We zullen het missen.